Kembali Menulis

Assalamualaikum,
Saya kembali menulis setelah lebih 3 bulan menyepi diri. Tindakan menyepi diri kerana terlalu sibuk dengan urusan pekerjaan yang memerlukan saya keluar daripada rumah pada pukul 6.00 pagi dan kembali ke rumah pada pukul 8.00 malam setiap hari.

Di hujung minggu pula keletihan yang mencengkam akibat kesibukan pada hari-hari bekerja telah menyebabkan saya menjadi malas untuk berfikir dan melakukan aktiviti-aktiviti lain selain memberi tumpuan kepada keluarga.

Apabila kesikan tugas sedikit reda pada Januari 2010, saya mula mencari bahan dan menulis untuk “proposal” PhD. Ini juga memerlukan masa dan tumpuan tetapi sekarang diri ini telah mulai dapat mengadaptasi semua keadaan itu dan ingin menulis semula.

Semua kacau bilau yang terjadi dalam masyarakat kini memerlukan setiap dari kita umat Islam yang cintakan agamanya, agar dapat memberi sumbangan walaupun sekecil mana bagi kemajuan dan kesejahteraan ummah.
Jumpa lagi dalam masa terdekat.

Sekian, wassalam

Published in: on Februari 4, 2010 at 5:44 am  Tinggalkan Komen  

KENAPA RASA SUDAH HEBAT!

Assalamualaikum,

Terlebih dahulu saya perlu memohon maaf sekiranya tulisan saya kali ini agak keras dan tegas (bukan kasar).

Ada sahabat-sahabat dan rakan-rakan secara sinis bertanya, ‘mengapa blog saudara terlalu umum?’ ataupun, ‘siapa nak baca blog serius macam tu, tulis pasal ilmu dan orang-orang yang mencintai ilmu? Tulislah pasal politik, baru laku!”

JAWAPAN SAYA ADA DI BAWAH:

Saya pada mulanya ingin membiarkan semua soalan itu berlalu tanpa jawapan. Tetapi apabila melihatkan keadaan yang semakin gawat dalam masyarakat Melayu Islam, bukan hanya di kalangan orang-orang awam yang tidak pernah mengikuti tarbiyyah dalam jamaah Islam, yang hanya mengikut arus dan bersuara seperti burung kakatua yang tidak mengetahui apa yang dituturkan malah dan tetapi (sengaja saya gunakan kesalahan tatabahasa di sini), penyakit ini turut semakin menular di kalangan orang-orang yang sepatutnya mencintai Islam dengan sepenuh hati mereka.

APA PENYAKIT TERSEBUT?

JAWAPANNYA: Malas, cuai dan culas menuntut ilmu termasuklah di kalangan orang-orang yang berada di dalam gerakan Islam di Malaysia.

Apabila saya berbincang dengan orang-orang tertentu mengenai hal ini, saya di serang dengan kata-kata, “kenapa saudara asyik mengkritik sahabat-sahabat yang seusrah dan sejamaah dengan saudara?” Saya jawab dengan tegas, “sebab saya sayangkan jamaah saya yang ingin tertegaknya di Malaysia ini masyarakat yang bernaung di bawah kerajaan Islam yang adil dan bertunjangkan Allah, yang lain hanya berbentuk NGO, tak syumul, tak perlu ditegur. Kalau nak tegakkan Islam, lengkapkan diri, jangan culas menghadiri program usrah dan majlis-majlis ilmu sehingga diri menjadi jahil setaraf dengan orang-orang yang bencikan Islam!”

Sungguh menyedihkan melihat di dalam majlis-majlis ilmu, amat kurang sekali dihadiri oleh para pendokong perjuangan Islam walaupun tuan guru yang mengajar kuliah tersebut adalah guru-guru yang menjadi ahli ataupun cenderung kepada perjuangan Islam. Kalau nak kata sibuk sangat dengan perjuangan tak juga, banyak saya tengok melepak di kedai-kedai kopi ataupun asyik dengan penulisan blog dan facebook (sah, dah jadi pemuja Mark Zuckerberg yang merupakan pendokong kuat   Zionis). Jika ditanya, “kenapa tak pergi masjid tu, ada pengajian tadi?’ Selamba sahaja jawapannya, “ala, kuliah tu umum sangat, ana nak biarlah garang dan berterus terang sikit”. Ini kata-kata orang bodoh sombong (maaf, keras sikit)

Kerana tak mengajilah banyak perkara-perkara ganjil, karut dan dungu berlaku dalam jamaah sekarang. Tulis blog suruh Presiden letak jawatan, tulis blog hentam dan caci maki Presiden, tulis blog jadi penyambung lidah setan akhbar-akhbar arus perdana yang jelas di tulis oleh orang fasik, baru sekali kalah dah hentam presiden tapi masa menang diam, malah tak pula suruh presiden sebuah lagi parti (mantan tu!) yang ahli-ahlinya sanggup menjual perjuangan kerana upah dunia yang sedikit meletakkan jawatan sedangkan ahli-ahlinya berantakan sampai negeripun terjual. Inilah jadahnya kalau dada tak diisi dengan ilmu dan tarbiyyah yang mencukupi.

Kalau hebat sangat tuan-tuan sampai tak rasa perlu mengaji, saya syorkan pada setiap malam Jumaat, tuan-tuan tutup TV, jangan tengok cerita hantu dalam saluran-saluran TV yang ada, jangan lepak, hentikan tulis blog, jangan sembang kosong, nyahkan Facebook yang jadi ajen Israel tu dan buka radio IKIMfm, pukul 9.00 malam, dengar dengan teliti dan catat betul-betul kupasan mengenai kitab yang ditulis oleh Sheikh Daud Fathani. Perbahasan di dalam rancangan Pondok Warisan  ini adalah mengenai solat dan kupasannya amat teliti kerana ulama yang menulisnya pun amat teliti dan tinggi ilmunya. Kalau tuan/puan telah mendengar rancangan ini dan merasakan  kupasan tentang solat ini amat mudah dan semuanya telah anda tahu, saya angkat tabik spring, tapi kalau belum tahu banyak dan sembahyang saudara sebenarnya sebelum ini diragui sahnya, maka istighfar banyak-banyak, tuntut ilmu banyak-banyak. Sembahyang tiang agama, mengaji dan bergaul dengan orang berilmu serta membaca Quran dapat melembutkan hati wahai tuan/puan. Kalau masih tak selesai, macam mana nak berjuang berkobar-kobar, macam mana pertolongan Allah nak sampai. Hasilnya tuan/puanlah penyumbang kepada kekalahan jamaah, bukannya Presiden yang setiap malam bertahajud dan mengajarkan ilmu.

FIKIRKAN MELALUI IMAN

Published in: on Oktober 23, 2009 at 3:57 am  Tinggalkan Komen  

Kejahilan Yang Merata Di Kalangan Melayu Islam (Bahagian 2)

Siapa nak booking buat menantu, MUSLIMAH CILIK BERTUDUNG.

Siapa nak booking buat menantu, MUSLIMAH CILIK BERTUDUNG.

5.   Perempuan-perempuan Islam, bertudung tapi tidak menutup aurat.  Ramai perempuan Islam pada masa kini memakai tudung. Satu perkembangan yang amat membanggakan. Namun ramai pula yang masih tidak memahami konsep menutup aurat dalam Islam sehingga tudung yang dipakai hanya sekadar menutup rambut tapi tidak menutup aurat. Ada perempuan Melayu (Muslimlah tu) yang memakai tudung, tapi memakai baju lengan pendek sehingga menampakkan sebahagian lengannya. Ini bukan menutup aurat.  Ada perempuan Melayu yang bertudung tapi memakai t-shirt ketat sehingga menampakkan bentuk badan dan lekuk-lekuk yang sepatutnya dirahsiakan. Inipun bukannya menutup aurat.  Ada wanita Melayu bertudung tapi memakai kebaya (kononnya nak bergaya) ke pejabat malah bercerita bahawa kebaya tersebut baru ditempah semalam dan kainnya jenis yang mahal.  Ini bukan menutup aurat kerana kebaya jelas mengikut bentuk badan wanita tersebut. Malah berbagai-bagai lagi perbuatan wanita bertudung yang bercanggah dengan suruhan Allah dan RasulNya seperti bertudung tapi menyelak kain dan seluar sehingga menampakkan betis malah kadang-kadang peha, memakai tudung yang jarang sehingga menampakkan rambut dan bentuk rambut dan sanggul, memakai tudung tapi tidak memakai skaf di dalam sehingga menampakkan telinga dan rambut serta berbagai perbuatan lagi  yang jelas menggambarkan kejahilan orang bertudung yang terdiri daripada wanita Melayu Islam.

Wanita Bertudung Memang Comei!

Wanita Bertudung Memang Comei!

Konsep menutup aurat dalam Islam jelas berbeza daripada apa yang biasa difahami oleh masyarakat awam.

Mengenai aurat wanita , ayat 31 surah al-Nur yang telah disebut sebelum ini adalah jelas. Firman Allah s.w.t. Yang bermaksud :
“Katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita Islam atau hamba-hamba yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau kanak-kanak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yag mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu bertudung” – al-Nur (24) “ Ayat 31.

Jangan buat sesuatu tanpa ilmu, ianya akan menjatuhkan maruah saudari.

Jangan buat sesuatu tanpa ilmu, ianya akan menjatuhkan maruah saudari.

Daripada segi batas-batas aurat wanita pula, Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang mahu mengahwini mana-mana perempuan, dia hendaklah melihat muka dan dua tapak tangannya”. Selain itu, muka dan tapak tangan wanita wajib dibuka sewaktu berpakaian ihram. Ini menunjukkan kedua-dua anggota itu bukannya aura.Seorang ulamak besar, Al-Qurtubi menegaskan bahawa 2 anggota yang dibolehkan bagi seseorang perempuan membukanya ialah  muka dan dua tapak tangan. Kerana dua anggota itu sahajaah yang biasa nampak samada dalam kehidupan harian ataupun dalam ibadat, misalnya sembahyang dan haji. Kerana itu, pengecualian berkenaan sesuai merujuk kepada dua bahagian anggota itu.

Sebagai dalil kepada pandagan beliau itu, al-Qurtubi menyebut hadis riwayat Abu Daud, daripada ‘Aisyah r.a. bahawa Asma’ binti Abi Bakr datang menemui Rasulullah s.a.w. dengan berpakaian nipis. Rasulullah s.a.w. berpaling daripadanya seraya bersabda :

“يا أسماء ان المرأة إذا بلغت المحيض لم بصلح أن يرى إلا هذا, وأشار إلى وجهه وكفيه”

Yang bermaksud :
“Wahai Asma’, perempuan yang sudah mengalami haid, tidak boleh dilihat kecuali ini” Baginda lalu menunjuk kepada muka dan dua tapak tangan baginda.

Ibn al-‘Arabi , juga membincangkan hal yang sama iaitu pandangan-pandangan para ulama zaman awal Islam seperti Ibn Mas’ud, Ibn Abbas dan sebagainya. Sepertimana juga al-Qurtubi, beliau mencapai satu kesimpulan bahawa aurat wanita itu ialah seluruh tubuhnya, kecuali muka dan dua tapak tangan. Alasan yang dikemukan oleh beliau adalah sama.

Oleh itu,  para muslimah Islam yang berbangsa Melayu sedarlah, belajarlah sebelum anda melakukan sesuatu terutamanya dalam bab menutup aurat kerana ia melibatkan kehidupan akhirat yang kekal abadi.

BERSAMBUNG

Published in: on Oktober 19, 2009 at 6:48 am  Tinggalkan Komen  

Kejahilan Yang Merata di Kalangan Melayu Islam (Bahagian 1)

Assalamualaikum,

Jika saudara berbual dengan masyarakat umum, cubalah bertanya hal-hal berkaitan dengan agama. Saudara tentu terkejut dengan pelbagai jawapan dan pendapat yang tak masuk akal malah ada di antara rakan perbualan  itu mengatakan saudara telah membawa ajaran baru atau ajaran sesat.  Antara kata-kata yang pernah terkeluar daripada mulut orang-orang biasa (yang tidak menyertai dan berbai’ah dengan mana-mana jamaah Islam) adalah seperti:

1.   “Duit bini aku adalah duit aku, duit aku pula adalah duit aku”. Kata-kata ini  tercetus bila penulis mengatakan susah nak bayar yuran masters sebab duit dah pergi ke lain. Si polan yang menuturkan kata-kata ini hairan penulis tak ambil duit isteri. Bila penulis menerangkan tak boleh ambil kecuali dengan izin isteri kerana dalam Islam suami yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap isteri, penulis dilontarkan dengan kata-kata seperti di atas.

2.   “Ini ajaran baru ke?” Tercetus kata-kata ini bila penulis ingin bermusafir pada hari Jumaat. Individu yang melontarkan kata-kata ini tak puas hati bila penulis menerangkan jika bermusafir pada hari Jumaat, mengikut mazhab Syafie perlu didirikan solat jamak taqdim dan bukannya taakhir. Hanya jika bertolak sebelum subuh sahaja boleh dilakukan jamak pada waktu asar (melangkau solat Jumaat).

3.   Menghulurkan tangan untuk bersalam antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim terutamanya pada majlis-majlis rasmi atau bukan rasmi.  Ini menyebabkan pihak yang menerima huluran salam tersebut merasa serba salah.  Ada pula yang begitu kuat beribadat dan menjaga adab-adab Islam semasa bulan Ramadhan terus melanggar segala pantang larang tersebut pada bulan Syawal dengan bergaul bebas dan bersalaman antara lelaki perempuan terutamanya antara ipar duai, sepupu sepipit dan entah apa lagi gelaran yang tidak termasuk dalam golongan yang haram bernikah dalam Islam. Golongan ini pandai-pandai melontarkan pandangan dan hukum sendiri dengan kata-kata seperti ‘alah, beraya, bukannya orang lain, adik beradik‘.  Ini semua menunjukkan pandangan yang penuh kejahilan tanpa bersandarkan dalil-dalil yang sah. Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah R.A bahawa Rasulullah tidak menyentuh tangan wanita yang ajnabi walaupun sewaktu berbai’ah. Aisyah berkata: ” Demi Allah, tangan baginda tidak menyentuh seorang perempuan pun dalam pembai’atan itu. Baginda hanya membai’ah mereka dengan perkataannya: “Benar-benar telah aku bai’ah kamu atas hal itu.” (Riwayat Bukhari) Jelas dalam urusan bai’ah yang amat penting kerana menyentuh hal pemerintahan negara apatah lagi hal-hal lain yang kurang penting.  Baginda juga tidak pernah berjabat tangan dengan perempuan dan melarang sahabat-sahabat menjabat tangan wanita yang bukan muhrim mereka. Antara hadis-hadis yang menyentuh hal ini adalah seperti  sabda Rasulullah SAW,  “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan. Ucapanku kepada seorang perempuan seperti kataku pada seratus perempuan.”(HR Ibnu Hibban, Malik & Nasa’i) Dari Ma’qil bin Yasaar katanya, “Rasulullah telah bersabda: “Sesungguhnya jika dicerca kepala salah seorang dari kamu dengan alat dari besi adalah masih lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya (bukan mahramnya).” Jelas berjabat tangan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim itu tidak dibenarkan tetapi kejahilan orang-orang Melayulah yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian.

4.   Melebihkan Hari Raya Aidil Fitri dan meninggalkan hari-hari terakhir Ramadhan.  Amatlah menyedihkan melihat orang Melayu berpusu-pusu ke pasaraya pada hari-hari terakhir dan malam-malam terakhir Ramadhan semata-mata bersiap untuk menyambut hari raya yang hanya sehari (1 Syawal) sahaja dengan meninggalkan peluang keemasan bonus Lailatul Qadar yang disediakan oleh Allah. Mengapa mereka tidak menyediakan keperluan hari raya sebelum menjelangnya Ramadhan.  Tambah sedih apabila masjid dan surau mulai kosong (kecuali masjid dan surau yang dipimpin dan dipenuhi oleh orang yang berjuang di dalam jamaah Islam). Saya mendapat aduan daripada seorang sahabat bahawa suraunya pada malam-malam terakhir Ramadhan hanya dihadiri oleh 6 orang jamaah lelaki sahaja. Sungguh malang nasib orang Melayu Islam kerana tidak bermazhab Syafie dalam hal Ramadhan dan Syawal sebaliknya menganut “Mazhab Melayu”.

BERSAMBUNG

Jangan Jadi Tidak Berilmu dan Bodoh Sombong Seperti Orang Ini

Jangan Jadi Tidak Berilmu dan Bodoh Sombong Seperti Orang Ini

Published in: on Oktober 13, 2009 at 6:18 am  Tinggalkan Komen  

Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim (Bahagian 2)

Kejayaan Tan Sri Ahmad Ibrahim Sebagai Seorang Pelajar dan Ahli Akademik

Allahyarham menerima pendidikan awal di Sekolah Victoria Bridge, Singapura dan menyambung pendidikan menengahnya di Raffles Institution, Singapura. Beliau menerima anugerah “Queen’s Scholarship” yang membolehkannya menyambung pelajaran di England.  Beliau diterima untukbelajar di St. John’s College, Cambridge dan di Middle Temple, London.  Semasa belajar di kedua-dua buah institusi pengajian tinggi ini beliau telah menerima pelbagai anugerah kerana kecemerlangannya dalam akademik. Antaranya seperti:

  • B.A. (London) 1935, Queen’s Scholar, 1935
  • B.A. (Cantab) 1939, 1st Class Economics Tripos I and 1st Class Law Tripos II, University of Cambridge
  • Exhibitioner and Scholar of St. John’s College, Cambridge
  • George Long Prize for Roman Law and McMahon Law Student, St. John’s College, Cambrige
  • Certificate of Honour, Bar Final Examination, Middle Temple, London 1941
  • M.A. (Cantab) 1962, Cambridge

Tan Sri Ahmad Ibrahim turut menerima anugerah Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang (LL.D) daripada University of Singapore pada Jun 1965.

Oleh kerana kehebatan beliau dalam bidang undang-undang, ramai para sarjana undang-undang telah memberi gelaran “The Walking Encyclopedia” kepada beliau.  Gelaran ini dengan sendirinya dapat menceritakan betapa hebatnya penguasaan ilmu di dada Tan Sri Ahmad Ibrahim dan betapa hormatnya komuniti pengamal undang-undang terhadap beliau sehingga beliau dianggap sebagai pakar rujuk mereka.

Tan Sri Ahmad Ibrahim dan Peristiwa Natrah

Natrah Bersembunyi Di Belakang Che Aminah, Enggan Dimurtadkan

Natrah Bersembunyi Di Belakang Che Aminah, Enggan Dimurtadkan

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Tan Sri Ahmad Ibrahim merupakan orang yang terlibat secara langsung di dalam peristiwa Natrah yang berlaku pada Disember 1950. Beliau adalah peguam yang mewakili Che Aminah iaitu ibu angkat Natrah. Walaupun Tan Sri Ahmad Ibrahim dan Sardon Jubir (Allahyarham Tun) sebagai barisan peguam Che Aminah dan Mansor Adabi telah berjaya dalam perbicaraan pertama, namun dalam perbicaraan kedua pada 20 Disember 2009, hakim memutuskan bahawa Natrah (Maria Hertogh) telah diserahkan kembali kepada kedua ibu bapa kandungnya di Belanda.

Natrah dan Mansor Adabi

Natrah dan Mansor Adabi

Keputusan hakim British ini telah menimbulkan kemarahan umat Islam di Singapura dan Tanah Melayu. Mereka bangkit menentang keputusan tersebut dengan berarak di jalan-jalan raya. Rusuhan yang terjadi kerana ingin mempertahankan aqidah seorang gadis Muslim ini telah mengakibatkan seramai 18 orang syahid (InsyaAllah) sementara 173 orang yang lain cedera.  Para pemimpin yang membangkitkan semangat jihad umat Islam seperti Karim Ghani dan Dr. Burhanuddin al-Helmy yang merupakan presiden PAS telah ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). A.M.Majid yang telah mengeluarkan belanja untuk membiayai perbicaraan bagi mempertahankan aqidah  Natrah menjadi amat kecewa. Keputusan hakim yang mengadili perbicaraan Natrah jelas merupakan campurtangan mahkamah penjajah terhadap hal ehwal umat Islam. Perkahwinan Natrah dengan Mansor Adabi dianggap tidak sah kerana pada masa itu Natrah hanya berusia 13 tahun sedangkan mengikut undang-undang British dan Belanda, perempuan hanya dibenarkan berkahwin pada usia 18 tahun. Akibatnya Natrah diperintahkan diceraikan daripada suaminya dan dibawa balik ke Belanda oleh ibu bapanya.

Rusuhan Bagi Mempertahan Aqidah Seorang Wanita Islam

Rusuhan Bagi Mempertahan Aqidah Seorang Wanita Islam

Orang yang paling kecewa dan paling terpukul dengan keputusan ini tentunya peguam Ahmad Ibrahim.  Pukulan yang amat berat dan kekecewaan yang besar ini menjadi suatu pendorong bagi beliau untuk berjuang sehingga ke akhir hayatnya bagi memartabatkan sistem perundangan syariah dan mahkamah syariah. Bagi beliau undang-undang Islam merupakan undang-undang yang paling baik kerana ia diturunkan oleh Allah yang  bersifat Maha Mengetahui, Maha Adil. Hasil kesungguhan beliau itulah maka perkara 121(1A) telah digubal dan menjadi benteng dan perisai yang ampuh terhadap tangan-tangan jahat yang cuba meminta campurtangan mahkamah sivil terhadap keputusan-keputusan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Syariah seperti peristiwa Natrah.  (sila lihat surat menteri-menteri bukan Islam kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Surat berkenaan jelas meminta Perkara 121(1A) ini dikaji).  Pertubuhan seperti Sisters In Islam (SIS), yang sebenarnya Sisters In Satan, juga jelas berjuang bersungguh-sungguh agar undang-undang syariah dihapuskan (semoga mereka mendapat hidayah daripada Allah).

Semoga Allah melimpahkan rahmatnya terhadap roh Allahyarham Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim dan menempatkan beliau dikalangan hamba-hambanya yang soleh. Jasa-jasa beliau dan sifatnya yang menggunakan ilmu untuk kebaikan umat Islam tidak dapat dibalas oleh manusia, hanya Allah yang dapat membalasnya. ALFATIHAH!

Wassalam.

Published in: on Oktober 8, 2009 at 6:42 am  Tinggalkan Komen  

Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim (Bahagian 1)

Assalamualaikum wmt wbt,

Bismillah,  Alhamdulillah.

Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim

Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim

Tan Sri Ahmad Ibrahim merupakan contoh terbaik seorang individu yang menggunakan sepenuh ilmunya untuk penambahbaikan kehidupan umat Islam. Beliau yang berasal daripada keluarga yang kuat mengamalkan cara hidup Islam telah lahir di Singapura.  Ayahnya adalah seorang pengamal perubatan yang aktif dalam aktiviti-aktiviti sosial dan kebajikan Islam. Beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang pensyarah di Singapura dan Universiti Cambridge

Beliau pernah menjawat pelbagai jawatan yang berkaitan dengan undang-undang di Singapura seperti majistret, Hakim Daerah, Pensyarah Undang-undang, Peguambela dan peguamcara, Ahli Majlis Perundangan, Peguam Negara, Duta ke UAE dan perunding utama dalam aspek undang-undang sewaktu Tanah Melayu dan Singapura hendak disatukan dalam Malaysia.

Allahyarham telah dilantik sebagai Profesor Pengajian Undang-undang di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya dari tahun 1969 hingga 1972, Dekan Fakulti Undang-undang Universiti Malaya dari tahun 1972 hingga 1983, Profesor Emeritus Universiti Malaya pada tahun 1984 dan jawatan terakhirnyaadalah sebagai Shaikh dan Dekan Kulliyyah Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dari tahun 1983 hingga 1999.

Beliau merupakan pengasas kepada penubuhan 2 buah Sekolah Undang-undang terkemuka iaitu Fakulti Undang-undang, Universiti Malaya dan Kulliyyah Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Minat beliau amat mendalam dalam pengajian perbandingan antara undang-undang sivil dan undang-undang syariah.  Minat dan cita-cita bagi mewujudkan pengajian dalam perbandingan antara 2 undang-undang ini tercapai melalui UIAM. Di UIAM. Allahyarham berpeluang luas untuk menggubal dan melaksanakan sebuah sistem pembelajaran yang berinteraksi antara undang-undang sivil dan syariah di Kulliyyah Undang-undang.  Hasil perjuangan beliau, sistem perundangan syariah telah diterima dan diiktiraf sebagai berperanan penting dalam sistem perundangan Malaysia.  Beliau juga cuba untuk menerapkan prinsip-prinsip dan nilai-nilai  syariah dalam sistem undang-undang sivil Malaysia melalui pendekatan perbandingan.

Allahyarhamlah orang yang bertanggungjawab memperkenalkan pelbagai pembaharuan di dalam sistem undang-undang sivil dan syariah di Malaysia dan Singapura. Jasa beliau yang paling besar dalam mengangkat dan menaiktaraf undang-undang syariah adalah penggubalan Artikel 121 Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan Fasal (1A). Fasal (1A) Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang kuasa mendengar apa-apa perkara yang berada dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Melalui Fasal (1A) ini, bidang kuasa kedua-dua mahkamah itu, telah ditetapkan dengan jelas oleh Perlembagaan Persekutuan.Ini bermakna, Mahkamah Sivil mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan membicarakan kes-kes yang melibatkan perkara-perkara yang dinyatakan dalam Senarai 1, Jadual Kesembilan sementara Mahkamah Syariah pula adalah untuk mendengar dan membicarakan kes-kes melibatkan perkara yang dinyatakan dalam Butiran 1, Senarai II Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Tan Sri Ahmad Ibrahim juga berusaha untuk menjadikan aplikasi undang-undang Islam lebih mudah.  Beliau pernah terlibat dengan pelbagai jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia dan kerajaan-kerajaan  negeri bagi mengubah dan menaiktaraf organisasi Mahkamah Syariah dan melakukan penambahbaikan kepada undang-undang syariah yang diperkenalkan semasa era penjajahan British.

Tan Sri Ahmad Ibrahim adalah seorang Muslim yang benar-benar mengikuti jejak para ulama Islam silam dari segi kepintaran dalam membahagikan masa. Beliau amat jarang berbual kosong dalam sesuatu mesyuarat tetapi hanya membincangkan hal-hal yang penting dan berkaitan sahaja. Beliau juga jarang membatalkan kuliahnya semata-mata untuk menghadiri mesyuarat kerana beliau amat berminat mengajar. Kejayaan beliau dalam hidup kerana kepatuhannya terhadap amalan Islam. Tan Sri Ahmad Ibrahim adalah seorang yang merendah diri, penyayang dan penyabar apabila berurusan dengan rakan sekerja dan para pelajarnya.  Beliau sentiasa berwuduk, yang menurutnya dapat menghindarinya daripada penyakit.  Beliau menganggap kerja yang dilakukannya adalah ibadah, sesuai dengan tuntutan Islam. Semua tanggungjawab yang dipikulkan ke bahunya dianggap sebagai amanah.

Sebelum beliau meninggal dunia, Tan Sri Ahmad Ibrahim sempat meninggalkan sebuah lagi khazanah ilmu buat umat Islam. Beliau berjaya menyiapkan bukunya yang terakhir berjudul ‘Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia’  beberapa hari sebelum meninggal dunia.

BERSAMBUNG

Bahagian kedua akan menyorot mengenai kejayaan-kejayaan beliau, sebab-sebab beliau berusaha bersungguh-sungguh memperkenalkan Perkara 121(1A), gelaran terhadap beliau yang diberi oleh para sarjana undang-undang dan peranan beliau dalam peristiwa Natrah pada tahun 1950.

SUMBER RUJUKAN:

Laman Web Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di http://www.iium.edu.my

Laman Web Institut Kefahaman Islam Malaysia di http://www.ikim.gov.my/ahmadibrahim/index

Fatini Yaacob,  Perbicaraan kedua memisahkan Natrah, di http://www.mesra.net/forum/index.php

Published in: on Oktober 5, 2009 at 5:04 am  Tinggalkan Komen  

Jemaah Masjid Al-Aqsa Berjaya Menghalang Pencerobohan Pelampau Yahudi

al_aqsa_mosque

Baitulmuqaddis (Ahad,27 Sept. 2009), Sekumpulan jemaah Islam berjaya menghalang rancangan jahat pihak pelampau Zionis bagi mengadakan upacara keagamaan Yahudi di kawasan Masjil Aqsa. Para Muslimin Palestin di tanah yang diduduki (Tebing Barat) sebelum itu telah mendapat berita mengenai rancangan pihak pelampau Zionis untuk mengadakan upacara tersebut daripada siaran-siaran yang lakukan oleh para pemimpin pejuang Islam Palestin. Hasilnya ratusan umat Islam Palestin telah berkumpul di Masjidil Aqsa bagi mempertahankan masjid tersebut.

Puak pelampau Zionis tersebut telah cuba mengadakan upacara keagamaan Yahudi dan berjaya melaungkan slogan-slogan yang menyeru agar Masjidil Aqsa diruntuhkan untuk digantikan dengan kuil Yahudi. Kesungguhan umat Islam Palestin berjaya menghalau mereka keluar walaupun kesemua Yahudi tersebut dilindungi oleh polis Israel.

Marah dengan tindakan para pejuang Islam tersebut, sekumpulan 70 orang polis Israel yang lengkap bersenjata telah menyerbu Masjidil Aqsa dan  memukul umat Islam dengan cota secara ganas,  menembak gas pemedih mata, peluru getah, malah gas beracun ke dalam kawasan masjid. Akibatnya seorang lelaki tua berumur 73 tahun yang dikenali sebagai Muhammed Joulani telah terkena peluru getah di matanya dan dilaporkan dalam keadaan amat kritikal sementara seorang pemuda Palestin berumur 22 tahun pula terkena tembakan di kepala dan mengalami kecederaan serius.

Imam Besar Masjidil Aqsa, Dr. Sheikh Ikrma Sabri menyeru umat Islam agar bersama-sama mempertahankan Masjidil Aqsa. Beliau menegaskan bahawa masjid ini bukan hanya hak orang Arab Palestin tetapi hak seluruh umat Islam dan menjadi kewajipan seluruh umat untuk mempertahankannya.  Beliau juga menyeru seluruh umat Islam Palestin terus bertahan dan berkubu di Masjidil Aqsa dan menentang pencerobohan Zionis Yahudi ke atas masjid itu dengan apa cara sekalipun. ALLAHHUAKBAR!

Diterjemah secara bebas daripada http://www.islamonline.net

Abu Saifuddin: Kerana itu kita kena lakukan solat hajat sama ada berjamaah ataupun secara individu. Hantarkan doa                                  anda kepada saudara-saudara seaqidah di Palestin, teruskan memberi bantuan wang kepada HAMAS melalui pertubuhan-pertubuhan yang menyalurkan terus bantuan kepada HAMAS seperti Muslim Care,Yayasan Amal dll. Selain itu teruskan usaha anda untuk memboikot produk USA dan lain-lain yang mempunyai hubungan dengan Zionis. Ingatlah anda akan disoal di hadapan ALLAH RABBULJALIL tentang usaha untuk membantu saudara seaqidah. Janganlah sampai menganggap McDonald sebagai saudara dengan meninggalkan saudara Muslim yang sebenar.

Boikotlah Jika Anda Masih Ada Hati Nurani

Boikotlah Jika Anda Masih Ada Hati Nurani

33556011024453l

Published in: on September 28, 2009 at 4:12 am  Tinggalkan Komen  

Arak Perosak Akal, Menghancurkan Umat dan Negara

Assalamualaikum,

Firman Allah swt :

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan” (Al-Baqarah : 219)

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor(najis/keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. – Surah al-Ma”idah: 90

Baru-baru ini (hari raya ketiga) selepas selesai mengunjungi rumah kakak ipar di Baling, saya sekeluarga mengambil kesempatan untuk singgah di Kompleks Bebas Cukai Pengkalan Hulu yang bersempadan dengan Betong, Thailand.  Apa yang mengejutkan bagi orang yang ‘bodoh’ seperti saya ini adalah terdapatnya bahagian jualan arak yang agak besar di kompleks ini.  Kebetulan terdapat empat orang pemuda yang berwajah dan berkulit Melayu memasuki bahagian arak sehingga menarik perhatian anak sulung saya, Ali Saifuddin. Saya yang berbaik sangka menyatakan keempat-empat pemuda itu orang Siam kerana wajah Siam mirip wajah Melayu, tambahan pula pada masa itu terdapat ramai orang Siam di dalam kompleks tersebut (berdasarkan bahasa pertuturan mereka).

Sangkaan baik saya ternyata meleset apabila jelas terdengar di telinga saya keempat-empat pemuda tersebut bertutur dalam Bahasa Melayu yang amat fasih dalam loghat utara sambil berbincang mengenai beg-beg yang ada dipamerkan dalam kompleks tersebut. Selesai perbincangan tersebut, salah seorang daripada pemuda tersebut membawa sebuah botol (yang saya amat yakin botol arak berdasarkan bentuknya selain di bawa keluar daripada bahagian jualan arak) ke kaunter untuk melakukan pembayaran.  lebih malang “cashier” di kaunter tempat berlangsungnya jualan arak tersebut adalah seorang gadis Melayu bertudung (yang sudah tentu beragama Islam). Maksudnya di sini pembeli arak tersebut adalah orang Melayu (mungkin beragama Islam) dan orang yang melakukan jualan juga adalah orang Melayu (beragama Islam kerana memakai tudung). Apa nak jadi ni! Hadis Rasulullah yang bermaksud,

”Dalam persoalan arak ada sepuluh orang yang dikutuk kerananya iaitu pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan hasil wangnya, pembayarnya dan pemesannya ”

Riwayat Anas



Saya teringat tazkirah Ramadhan yang disampaikan oleh Ustaz Zulkifli Ahmad, Pengetua Sekolah Menengah Al Hidayah, Ipoh pada malam 22 Ramadhan di Surau Al-Ehsan, Rapat Setia, Ipoh. Beliau yang sekampung dengan Kartika di Sungai Siput, Perak menceritakan bagaimana sejak kes tersebut heboh sudah tiga kali pihak Sisters In Islam (SIS) datang berjumpa Kartika bagi memujuknya merayu bagi membatalkan hukuman sebat yang dikenakan ke atasnya. Kesungguhan SIS ini menghairankan keluarga Kathika terutamanya pakcik Sukharno iaitu ayah Karthika sendiri.  Bukan sahaja pihak SIS, malah pihak media antarabangsa seperti Al-Jazeera, BBC malah CNN daripada Australia turut hadir.  Menurut Ust. Zul, wartawan CNN tersebut merungut mengenai hukuman sebat tersebut kerana baginya orang minum arak tidak melakukan apa-apa kesalahan kerana ianya hal peribadi.  Hanya apabila disanggah oleh Ust. Zul dengan menyatakan bahawa arak punca kepada pelbagai masalah di barat dan orang-orang Islam tidak mahu menanggung masalah yang sama barulah wartawan tersebut terdiam.

Sememangnya arak membawa pelbagai masalah di barat. Adakah kita ingin berada dalam masalah yang sama seperti mereka sedangkan kita telah mempunyai penyelesaiannya seperti yang boleh didapati di dalam Quran dan Sunnah. Fikirkan dan tanyalah iman.

Akhirnya, tinjauan yang dilakukan terhadap beberapa laman web yang berkempen bagi mengekang penggunaan alkohol di barat jelas memberikan data-data yang amat mengejutkan. Antara laman web tersebut adalahyang dikendalikan oleh pihak British Crime Survey 2007/08

Menurut statistik rasmi di United Kingdom, Alcohol-related crime adalah seperti berikut :-

* Hampir 45 – 46 % kejadian jenayah, mangsa meyakini bahawa penyerangnya di bawah pengaruh alkohol (arak).

* Angka tadi naik kepada 58% dalam kes serangan oleh individu yang tidak dikenali.

* 39% keganasan dalam rumahtangga melibatkan alkohol (arak)

* Hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

(Source: British Crime Survey 2007/08)

sebuah lagi laman web yang beralamat di http://www.alcoholalert.com/drunk-driving-statistics.html memberikan data berikut:

2007 Drunk Driving Statistics

Alcohol related deaths in the US since 1982:

Total fatalities

Alcohol related fatalities

Year

Number

Number

Percent

1982

43,945

26,173

60

1983

42,589

24,635

58

1984

44,257

24,762

56

1985

43,825

23,167

53

1986

46,087

25,017

54

1987

46,390

24,094

52

1988

47,087

23,833

51

1989

45,582

22,424

49

1990

44,599

22,587

51

1991

41,508

20,159

49

1992

39,250

18,290

47

1993

40,150

17,908

45

1994

40,716

17,308

43

1995

41,817

17,732

42

1996

42,065

17,749

42

1997

42,013

16,711

40

1998

41,501

16,673

40

1999

41,717

16,572

40

2000

41,945

17,380

41

2001

42,196

17,400

41

2002

43,005

17,524

41

2003

42,643

17,013

40

2004

42,518

16,919

39

2005

43,443

16,885

39

2006

42,532

15,829

37

2007

41,059

15,387

37

Published in: on September 25, 2009 at 3:58 pm  Tinggalkan Komen  

Kepada Muslimin dan Muslimat Yang Cintakan Islam dan Berpendidikan Tinggi

Assalamualaikum,

Saya selalu melihat, antara fenomena terkini yang sedang merebak sekarang adalah kecenderungan ramai di antara kita (orang-orang Islam terutamanya yang mempunyai ijazah pertama) untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi (Sarjana dan Kedoktoran). Ini merupakan perkembangan positif kerana sebelum ini orang-orang Melayu-Islam terutamanya, mudah berpuashati dengan apa yang ada dan sedang dinikmati dalam kehidupan mereka. Justeru, perkembangan ini bermakna semakin ramailah orang-orang Islam mempunyai ijazah lanjutan yang secara langsung juga bermakna ramai di antara kita mempunyai asas yang kukuh dalam aspek penyelidikan (research) dan kaedah penyelidikan, statistik dan jenis-jenis statistik yang sesuai dilakukan dalam satu-satu penyelidikan serta jenis-jenis penyelidikan yang sesuai dilakukan dalam mengkaji sesuatu peristiwa atau kejadian. Ini bukan hanya terhad kepada mereka yang melanjutkan pelajaran dalam bidang sains sosial malah juga merangkumi mereka yang berusaha untuk berjaya dalam bidang sains tulen atau gunaan.

Hasil daripada fenomena ini maka ramailah antara kita orang-orang Melayu-Islam yang diberi rezeki oleh Allah untuk menjadi pensyarah sambilan sama ada di IPTA atau IPTS walaupun kita bukan merupakan pensyarah tetap di mana-mana universiti.

Oleh itu saya mencadangkan terutamanya bagi orang-orang yang berada di dalam gerakan Islam (wajib sebenarnya untuk memperjuangkan Islam), selalu berusrah, bertamrin, dan lain-lain agar dapat berkumpul di dalam satu wadah khas. Wadah ini dapatlah berfungsi untuk mengumpulkan semua bahan kajian yang ada, semua buku yang telah ditulis, semua jurnal yang pernah diterbitkan, semua kepakaran yang dimiliki oleh orang-orang yang cintakan Islam di dalam satu tempat. Hasil semua pakar dalam bidang masing-masing itu boleh diterbitkan dalam bentuk wacana ilmiah, artikel, buku dan lain-lain atau sekurang-kurangnya digunakan sebagai bahan ceramah dan boleh digunakan sebagai punca idea bagi para pemimpin gerakan Islam (Think Tank). Idea ini timbul di dalam fikiran saya memandangkan kebanyakkan yang melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah lanjutan ini bukanlah daripada kalangan pensyarah universiti yang biasanya mempunyai badan atau persatuan yang mereka tubuhkan sendiri (tapi bercampur antara orang yang cintakan Islam dengan orang yang membenci Islam) ataupun daripada kalangan profesional seperti doktor, peguam, arkitek dll yang mempunyai badan profesional mereka sendiri.

Dalam zaman ledakan maklumat dan pengetahuan ini dan ketika Islam di serang oleh semua pihak sama ada daripada pihak yang jahil atau pihak yang merasakan mereka intelektual seperti golongan Islam Liberal dan Sisters in Islam yang berkubu di universiti-universiti serta mempunyai ijazah masters sekurang-kurangnya maka kita juga perlu menyediakan kelengkapan perang dan ilmu peperangan yang serupa sesuai dengan firman Allah di dalam surah Al’Aadiyaat ayat 1 hingga 5.

Sekian, fikir-fikirkanlah.

Wassalam

Published in: on September 15, 2009 at 12:59 am  Tinggalkan Komen  
Tags:
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.